mandag 22. mars 2010

Tur til Stavanger

Onsdag 3. mars var vi på "guidet" tur i Stavanger med klassen. Vikaren vår, Grete, var guiden, og hun kunne mye om arkitekturhistorie. Vi begynte med Domkirken, og gikk videre inn i byen. Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke fikk med meg like mye i begynnelsen, for jeg hadde ikke vært på skolen den dagen hun hadde lært oss om arkitekturhistorie. Men noe fikk jeg med meg, for eksempel at Stavanger sentrum er en middelalderby, og det følger ikke et rutenett slik som mange andre norske byer, det følger naturen. Jeg lærte også at vannkanten gikk særdeles mye lenger inn mot bygningene ved bryggen hvor det nå er restauranter og butikker. Vannkanten gikk helt inntill bygningene slik at det skulle være enkelt å avlaste skipene før i tiden da Stavanger var en handelsby.

Her er et bilde som illustrer hvordan vannkanten var før i tiden:


Etterpå tok vi oss en tur i GamleStavanger som er et meget vakkert område i Stavanger. Her er alle husene fredet, og det er strenge krav mot restaurering. Alle husene er hvite og noenlunde i samme stil. Gatene er også fortsatt brosteinlagte.


Til slutt var vi innom hermetikkmuseum hvor vi fikk litt gjennomgang av hvordan de lagde hermetikk og hvorfor. I bakgården til denne fabrikken ligger det et gammelt hus som de har laget om til et 1920-tallshus og 1950-tallshus. I underetasjen er stilen 1920, og i annenetasjen var stilen 1950. I dette huset kunne vi gå rundtog kikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar