mandag 22. mars 2010

Bryggen i Bergen


Da jeg var i Bergen i vinterferien, gikk jeg innom bryggen for å se på et galleri. Da jeg var der, gikk det opp for meg hvor spennende disse bygningene var. Tidligere hadde jeg bare sett dem som modeller eller på bilder, og jeg trodde ikke at en kunne gå inn i disse bygningene engang. Men det kunne vi, for mange av disse bygningene har blitt istandsatt og sikret.
Bryggen i Bergen har også en lang fortid bak seg, faktisk så har den røtter helt tilbake for 1000 år siden. Bergen ble grunnlagt i 1070, og da bryggen-området byens økonomiske sentrum. Senere ble Bergen med i det tyske Hansaforbundet, og da økte handelen, og det ble sterk økonomisk vekst. Da handelen økte, ble også Bergen brygge utbygget og forbedret. Dessverre har mye av den opprinnelige bebyggelsen blitt ødelagt i brannen i 1702, derfor er de fleste bygningene der i dag opprinnelig fra den tiden. Også i moderne tid oppstår det branner som ødelegger disse kulturminnene. I dag er det 61 fredete bygninger i Bergen brygge, og dette er bare en fjerdedel av den opprinnelig bebyggelsen. Byggetradisjonen har derimot vært den samme hele tiden, den har fulgt den europeiske byggeskikken som var felles på 1100-tallet. Går en lenger inn i bebyggelsen kan en finne steinkjellere som er fra 14- 1500-tallet.


I dag blir Bryggen i Bergen brukt til gallerier, museer og alternative butikker. Noen har også sine verksteder der, for eksempel kunstnere eller sydamer.

Bryggen i Bergen er så viktig å ta vare på, den står derfor på UNESCOs verdensarvliste.

Flere bilder kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar