torsdag 18. mars 2010

Surrealismen


Surrealisme som kommer fra fransk og betyr overvirkelighet, er en retning innenfor kunst som oppstod i Frankrike i begynnelsen av 1900-tallet. Kunstnerne ble på denne tiden inspirert av Freuds teorier om drømmers betydning. Surrealistene/dadaistene mente at kunsten var for bundet av tradisjoner og virkelighet. De mente at kunstneren burde hente inspirasjon fra underbevisstheten og drømmene, og ikke fra noe en har sett og erfart. Surrealistene var ofte kritiske til samfunnet, men de valgte å heller beskrive drømmer og fantasier. Barndommen var viktig for dem, de søkte tilbake til den, for de mente at barn var friere til å skape.

Viktige kunstnere innenfor denne retningen er Salvador Dali og Magritte.

Salvador Dali var en spansk kunstner født 1904 og død 1989. Han er mest kjent for sine surrealistiske maleri, men han arbeidet også med andre medier, for eksempel film. Han utviklet tidlig sitt maleriske talent, og maleriene var allerede da eksentriske. På denne tiden eksperimenterte han også mye med kubisme som han fikk mye oppmerksomhet for, selv om det var tydelig at han ikke hadde utviklet full forståelse for kubismen. I 1926, rett før sin siste eksamen, ble han utvist fra skolen. Han hadde uttalt seg om at ingen lærere ved skolen hadde nok kompetanse til å eksaminere ham.

Autumn Cannibalism


Her er ett av hans bilder. Bildet viser to personer som spiser hverandre, og det forklarer tittelen. Autumn Cannibalism ble malt i 1936 da den spanske borgerkrigen begynte. Bildet symboliserer først og fremst krigens ødeleggelser. Personene er så i hverandre at vi må se nøye etter for å se hvilke kroppsdeler som tilhører hvem. Kniver og gafler blir stukket i hverandre, og hodene deres nærmest smelter sammen. De smelter sammen slik at de ikke lenger kan skilles. Salvador Dali har også andre symboler i bildet, noe han har i mange av bildene hans, og i dette bildet kan vi blant annet se et eple på hodet til mannen. For Dali betyr dette en kamp mellom far og sønn. Under mannen kan vi se et skrelt eple som symboliserer ødeleggelsen av sønnen. Et annet eksempel på symbolikk i dette bildet er kjøttbitene som ligger strødd som symboliserer døden. Det fins muligens flere åpne rom for tolkninger av dette bildet.

René Magritte var en belgisk surrealistisk kunstner født 1898 og død 1967. Han drev mye med tegning og maling, men han laget også noen skulpturer og skrifter. Magritte likte ikke de humanistiske studiene, han fikk derfor lov å fortsette med kunststudier som gikk like dårlig som de andre studiene hans. Mens han studerte kom han inn i et kunstmiljø ettersom han ble kjent med kunstnere, og hans offentlige karriere startet i 1919. Et bilde fra den første utstillingen hans, ”tre kvinner”, kunne minne om Picassos tidligere kubistiske malerier.
I perioden 1927 til 1930 da han bodde i Paris, kom han inn i det surrealistiske miljøet, og her ble han kjent med viktige surrealistiske kunstnere; blant annet Salvador Dali. Han ble også kjent med diktere, derfor skrev Magritte noen surrealistiske dikt også. Hans tanker og ideer ble også viktig for utviklingen av retningen pop-art som kom på 60-tallet.

Golconda



Golconda ble malt i 1953 av René Magritte. Bildet illustrer menn i bowler-hatter og store svarte jakker som nærmest stiger som heliumballonger opp i himmelen. I bakgrunnen kan vi se blå himmel og noen bygninger. Det er ikke sikkert det er noen spesiell mening bak de svevende mennene, men allikevel er dette bildet et godt eksempel på surrealismen. På internett leste jeg en viktig kommentar som var gitt til dette bildet av Magritte. I denne kommentaren sto det at Magritte var veldig fascinert av forførligheten i bilder. Vanligvis (sikkert mer på den tiden) tror en på det en ser; det en ser er sant, men vi er for godtroende. Magritte visste at bilder også kunne lyve. Personene i Golconda er ikke menn, det er bare bilder av menn, de må derfor ikke følge noen regler eller være realistiske. Bowlinghatter kan en se i mange av Magrittes verk.
Navnet Golconda kom fra en av hans poesivenner. Golconda er egentlig en ruinert by i India som tidligere var en rik og viktig by med diamantvirksomhet. Hvorfor han valgte å oppkalle bildet etter denne byen er jeg ikke helt sikker på, og det er også fordi jeg ikke vet så mye om hva bildet egentlig symboliserer. Men jeg kan tenke meg fram til noe som kanskje er av betydning, og det er at alle mennene på bildet er kledd i ”rikmanns-klær”, og Golconda var jo en rik by med diamantvirksomhet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar