torsdag 26. november 2009

Paris


I høstferien dro jeg og kjæresten min, Nicholas til Paris. Evelyn ga meg i oppdrag å skrive om Paris, ikke at jeg helt vet hva jeg skal skrive om. Men som de fleste vet er det mange severdigheter å få med seg i denne flotte byen, som for eksempel Eiffeltårnet som dere kan se på bildet. I tillegg til Eiffeltårnet kunne vi se den vakre, gotiske katedralen; Notre Dame. Den var spesielt vakker om kvelden. Området rundt denne katedralen var også fantastisk; lysene langs elven, og restaurantene i Latinerkvarteret.
En annen basilika som var verdt å få med seg, er Sacre Coeur som ligger på den høyeste toppen av Paris, i Mont Martre. Denne kirken ble bygget til ære og minne for soldatene som døde under den franks-preussiske krigen på slutten av 1800-tallet, men ble fullført etter 1. verdenskrig. Her gikk vi helt til topps i basilikaen (ca på samme høyde som Eiffeltårnet), og fikk utsikt over hele byen Paris. Ikke langt ifra Sacre Coeur finner vi Moulin Rouge som mange kjenner igjen fra filmen med Nicole Kidman og Ewan McGregor. Jeg ble litt skuffet, for jeg forventet at Moulin Rouge skulle være større og gjøre mer utav seg.


Shopping i Champs-Élysées er også noe en bør gjøre om en er i Paris, men hvis budsjettet er lavt, er det like fint å bare gå langs gaten, og i enden får en også se Triumfbuen som ble påbegynt under Napoleons-tiden, og som ble bygget for å feire keiseren.
Noe av det første vi besøkte i Paris var Louvre, og da måtte vi selvfølgelig få med oss Mona Lisa. Skulle gjerne husket litt mer fra kunshistorietimene, for da ville jeg kunnet mer om mange av maleriene. Jeg kjente igjen mange malerier, men kunne lite om de. Men interessant var det forde.Her ser vi noen som kopierer maleriet. Vi fant slike malere flere steder på museet.
I tillegg til Louvre besøkte vi Pompidou-museet som tar for seg samtidskunst. Blant annet kan vi se malerier av rothko, matisse, og noen av Picasso. Museet tok for seg både skulpturer og malerier. Selve bygget var interessant utformet. Jeg anbefaler å besøke dette museet til de som skal til Paris.


Dette bildet er tatt på veien opp i Sacre Coeur. Arkitekturen så slik ut i hele byen, vakker og detaljert. De fleste gatene var også enveiskjørte. Dessverre fikk jeg et dårlig inntrykk da vi satt på toget på vei inn til byen, på grunn av all slummen. Det var fattigdom helt fram til siste stopp.

I denne perioden hadde vi om Street Art på skolen, og jeg tenkte derfor at jeg kunne finne noe Street Art i Paris, men dessverre var det ikke så mye å finne som jeg forventet. Men jeg fant noe annet interessant.
Slike bilder kunne vi finne noen steder på slike bygningsvegger. Mest sannsynlig er disse blitt laget lovlig siden de er så store og befinner seg midt i byen. Ser heller ikke ut som det skal provosere eller fortelle oss noe særlig. Fant ikke ut hva det var, for hvem skulle jeg spørre?

Helt til slutt vil jeg si at oppholdet i Paris var fantastisk, til tross for at det ble mye spasering. Fikk oppleve masse på bare 5 dager. Vil anbefale andre kjærestepar, og selvfølgelig vennepar eller familie, å gjøre det samme. Var utrolig flott arkitektur, mange bra restauranter, og mange spennende severdigheter. En særegen kultur en bare finner i Paris.

1 kommentar:

  1. Koselig å lese om din Paris tur. Det virker som du fikk utnyttet tiden godt og studert både kunst og arkitektur.

    SvarSlett