søndag 15. november 2009

Khiomassakren (Massacre de Chios)


Khiomassakren (originaltittel: Massacre de Chios ) er et berømt maleri laget av den franske maleren Eugène Delacroix som levde på 1800-tallet.

På bildet ser vi en mann på hest. Mannen på hesten er hevet over de andre menneskene, men også andre personer står høyere i bildet; mannen som sitter på steinen og mannen som tår i bakgrunnen med et våpen. Resten av personene på bildet ligger eller sitter på bakken, og de er undertrykket og de er i nød. Mange av disse ligger på sine knær og "bønnfaller" de hevede personene, og noen gråter på hverandres skuldre. Mange av disse personene er tynt kledd, og noen nesten nakne. Vi legger spesielt merke til en tynt kledd person som ser ut til å bli misbrukt helt til høyre i bildet. De undertrykkede er sterkere belyst enn de hevede, og det ser ut som at kunstneren prøver å framstille deres følelser i bildet.
I bakgrunnen ser vi en gruppe mennesker som sikkert er i samme situasjon, vi får et inntrykk at opprøret/krigen innvolverer mange mennesker, og ikke bare de på bildet. Helt bakerst i bildet ser vi havet, som som får oss til å tenke at de befinner ser langs kysten. Himmelen er delvis skyet.

Bildet forestiller opprøret som ble slått ned på den greske øya Khios i 1822, der flere titusener grekere ble drept av de osmanske styrkene. Bakgrunnen til disse drapene var at øya Khios var under tyrkisk styre. Det var få tyrkere på øya, men allikevel hadde de flere privilegier, og grekerne var undertrykte. I 1822 begynte grekerne å gjøre opprør for å bli selvstendige, men da den osmanske krigsflåten ankom øya, trakk disse opprørerne seg raskt tilbake, og det sies at 44 000 mennesker mistet livet sitt, 50 000 solgt som slaver, og 23 000 flyktet. Ut i fra dette kan vi si at de hevede personene på bildet forestiller osmanerne, og de undertrykkede forestiller grekerne.

Maleriet er preget av den romantiske perioden med sine skildringer av krig og nød, og den opprørske undertonen. Det er malt slik at personene og landskapet ser realitisk ut, men en ser tydeligere penselstrøkene i dette bildet i forhold til bildene som ble malt under barokken der stofflighet skulle komme veldig tydelig fram. Personene i forgrunnen er tydeligere i forhold til personene i bakgrunnen, landskapet, himmelen og havet. I sin helet er fargene ganske utydelige, det er en rød-brun farge som preger bildet sammen med blå.
I det horisontale gylne snitt ser vi havet. Menneskene er også plassert i det gylne snitt. Vertikalt ser vi den skyggelagte mannen med våpenet står i det gylne snitt, og på høyre side hestens skyggelagte bein. Den blå fargen finner vi i himmelen, og den blir gjentatt i klærne til den sittende damen til venstre, og litt i klærne til den bønnfallende personen til høyre. Vi ser også en slags blå sky bak den skyggelagte mannen med våpenet.

Som sagt bærer bildet preg av romantikken, ettersom det ble laget i denne perioden. I romantikken var det mange steder vanlig å illustrere krig og frihetskamper, nettopp det dette bildet gjør. Det dreier seg om uavhengighetskampen på øya Khios.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar